MGTA

køreselskabet 'Viborg'


Rette betegnelse:

MG midget type T

Bygge periode:

1936 - 1939

Bygget antal:

3003

Motortype:

MPJG

Slagvolumen:

1292 ccm

Cylindre

4

Heste

52

Boring/Slaglængde

63,5 x 102 mm

Karburator(er)

2 S.U. - hus på bronze

Benzinpumpe

SU på bronzehus

Antal ventiler

8

Ventilspillerum

0,015'

Tændrør

Champion L10

Tænding før top


Hjulstørrelse

19'' x 2,5

Dækstørrelse

19'' x 4,4 Dunlop Standard ''90''

Motorolie, indhold


Gearkasse olie, indhold


Bagtøj olie, indhold

2 pints

Benzintank, indhold

15 gallon

Kølevand, indhold

1 gallon 7 pints

El anlæg

12 v (2 x 6v)

Bemærkninger

Benæves senere som MG TA, men først da T-type nr. to (TB) blev produceret.

MG's første stødstangsmotor.

Der ikke så mange modifikationer, dog kan nævnres, at man flytter egerne i hjulene ind i midten af fælgen, det sker i 1937. De sidste modeller er iøvrigt forsynet med centralsmøring.

Kendetegn:

Bl.a 3 lister på trinbrædderne.



MG midget type TA, er bygget fra 1936 til 1939. Den er bygget i 3003 ekemplarer.

Bilen drives af en MPJG-motor, som er MG's første stødstangsmotor, tidligere havde man kun brugt motorer med overliggende knastaksel.

I dag er en bil med en orginal motor meget sjælden. Det skyldes, at motoren er meget skrøbelig, de fleste er gået til!. En original motor har et slagvolumen på 1252 ccm, og iøvrigt en slanglægnde på over 10 cm. Den yder 52 hk.

Synlige kendetegn på at modellen er en TA kan være, at der er 3 lister på trinbrædderne, ligesom bagfjederne bagerste ophæng er speciel!

I hjulene på de tidligere TA'er er egerne monteret i siden af fælgene.